Metoda Domana

Po raz pierwszy usłyszałam o metodzie Domana gdy Maksio był rehabilitowany z powodu podejrzenia mózgowego porażenia dziecięcego przez radomskich specjalistów.Dowiedziałam się że metoda Domana jest jedną ze skuteczniejszych metod rehabilitacji neurologicznej,lecz jest zabroniona w Polsce ponieważ dziecko jest maltretowane przez cały dzień,rodzice wykończeni i wymaga zaangażowanie kilkudziesięciu osób.Tak mnie to zaintrygowało że postanowiłam zgłębić temat szukając wiedzy w internecie ponieważ świadomość rehabilitantów (poza tym że jest metodą straszną)była żadna i nie byli w stanie udzielić mi konkretnych informacji.
Po przeczytaniu kilku zdań napisanych przez Glenna Domana wiedziałam że jest to metoda ukierunkowana na potrzeby mojego dziecka.Odnalazłam Bożenę Bejnar Slawow która pracowała kilkanaście lat w Instytucie Domana w Filadelfii a obecnie pracuje z dziećmi na całym świecie i po odbyciu szkolenia pracujemy z Maksiem systematycznie.Metoda Domana wg mnie jest najbardziej sensowną,wszechstronną metodą wpływającą na wszystkie sfery rozwojowe dziecka-motorykę dużą,małą,sensorykę,inteligencję.Patterningi,raczkowanie,globalne czytanie to nasza codzienność.Maksio świetnie się bawi i z całą pewnością nie wygląda na zmaltretowanego-ganiamy się w berka raczkując,podczas patterningów słucha swoich ulubionych przebojów a czytanie globalne też nie jest dla niego bolesne.Nie wykonujemy całości programu ponieważ połączenie z wiodącą terapią behawioralną jest czasowo niemożliwe.

Po kilku miesiącach programu Maksio poprawił wzorzec raczkowania,chodu,poprawiło się czucie głębokie i przede wszystkim NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE.Napięcie mięśni można wyczuć podczas patterningu.Na początku programu Maksio była wiotki jak kukiełka,z czasem wyraźnie dało się zauważyć budowanie napięcia.

W metodzie tej wychodzi się z założenia, że na drodze rozwoju zdrowego dziecka pojawia się sześć najważniejszych obszarów, służących do pełnego funkcjonowania istoty ludzkiej.
Są nimi: wzrok, słuch, dotyk, ruch, mowa oraz sprawność rąk.

W metodzie Domana przyjmuje się wczesne usprawnianie dzieci. Ma ono doprowadzić do tego, by nieuszkodzona część mózgu, przyjęła zadania jego uszkodzonej części. Na pierwszy plan wysuwa się tu koncepcję inteligencji. Zaznacza się przy tym, że mózg rośnie i wtedy doskonale się rozwija, gdy poza jego indywidualnymi możliwościami maksymalnie zapewnia mu się ze strony otoczenia wszystkie możliwości dla rozwoju ruchu, mowy, zdolności manualnych.

Metoda Domana wyróżnia cztery bloki rozwojowe, w ramach których dokonuje się usprawnienie. Wymienia się zatem:
• Blok rozwoju fizjologicznego, w zakresie którego proponowane jest spożywanie dużej ilości witamin.
• Blok rozwoju intelektualnego zmierzający do ciągłego doskonalenia intelektu, dzięki przekazowi “bitów inteligencji”.
• Blok rozwoju społecznego przygotowujący do życia w społeczeństwie poprzez podanie zasad i norm współżycia społecznego i troskę o rozwój emocjonalny.
• Blok rozwoju fizycznego zakładający osiąganie doskonałości fizycznej za pomocą pełzania, raczkowania, poprawnego chodzenia, ćwiczeń gimnastycznych.

Usprawnianie metodą Domana stanowi zatem bodźcowanie mózgu odpowiednimi sygnałami. Dzięki np. wielosensorycznej stymulacji następuje rozwój poszczególnych zmysłów: dotyku, smaku, wzroku, słuchu.

W sferze dotyczącej rozwoju intelektualnego oddziaływania polegają na intensywnej, wielozmysłowej stymulacji, do której służy przygotowany program nauczania.
W programie wykorzystuje się specjalnie przygotowane plansze za pośrednictwem których rozwija się wiedzę dziecka z zakresu różnych pojęć. Na początku jest to najbliższe otoczenie, następnie coraz dalsze, aż w końcu rozwija się wiedzę dziecka dotyczącą konkretnych zainteresowań. Plansze są przygotowane według określonych zasad; są realistyczne, jednoplanowe, ściśle nazwane, atrakcyjne.
Plansze pokazywane są według ściśle zaplanowanego harmonogramu w czasie około 1 sekundy jedna plansza. Podejmując terapię należy wcześniej zabezpieczyć odpowiednią ilość materiałów dydaktycznych.
Kolejnym elementem programu jest nauka czytania w systemie globalnym. W sferze rozwoju emocjonalno-społecznego, oddziaływania dotyczą odpowiedniego kształtowania podejścia rodziców i opiekunów dziecka oraz osób pomagających w usprawnianiu

PROGRAM RUCHOWY
Metoda hipotetycznie zakłada, że rozwój ruchowy dziecka przebiega etapami.
Najniższym stopniem tego rozwoju jest pełzanie homologiczne (jak u żaby). Podczas tego etapu kończyny dziecka poruszają się jednocześnie. Drugi etap stanowi homolateralne pełzanie. Wtedy to kończyna górna i dolna porusza się jednocześnie po tej samej stronie ciała (jak u salamandry). Ostatnim etapem rozwoju ruchowego jest pełzanie heterolateralne, tj. naprzemienne.

Ćwiczenia w metodzie są trudne i wymagają wielokrotnego powtarzania w ciągu dnia.

PATTERNING – to seria ruchów wykonywanych regularnie. Ma on na celu stymulacje różnych obszarów mózgu, które wpływają na wykonywanie skoordynowanych ruchów na różnych poziomach
rozwojowych. Patterning to podstawowe narzędzie służące do uczenia mózgu danej funkcji, gdy nie jest ona rozwinięta.

PEŁZANIE
Pełzanie organizuje mózg- rdzeń mózgowy.
Poprawia oddychanie, dotlenia mózg, poprawia płynność ruchów, mowę, wykształca zbieżność widzenia.
Podczas ćwiczeń istotna jest stała prędkość pełzania, ponieważ rytm ruchu programuje do mózgu pewien właściwy typ oddychania, regularny, głęboki oddech.
Podczas pełzania dziecko odpycha się palcami a nie kolanami w tym celu potrzebne są miękkie tenisówki.
Dzienny program pełzania – wynosi;
na początku 100 metrów w ciągu dnia
w późniejszym czasie 300 metrów w ciągu dnia.
Pod warunkiem jeśli samodzielnie może stanąć na czworakach

RACZKOWANIE
Podczas raczkowania niemowlę używa wszystkich czterech kończyn, których ruchy wzmacniają trzysta milionów szlaków nerwowych łączących obie półkule mózgowe poprzez ciało modzelowate. Opuszczenie tego etapu powoduje w późniejszym czasie złą koordynację i złe działanie obu półkul mózgowych.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS